POVĂŢUIRE
Sunt împrejurări grele şi în afară de voinţă sau pricini deosebite: boală, călătorie, lucru necontenit, neputinţa de a avea la îndemână cartea de rugăciuni şi altele, când creştinul nu poate sau nu are răgazul răgazul trebuitor să se roage pe larg.
Pentru astfel de împrejurări şi pricini s-a aşezat aci pravila pe scurt. Ea acoperă îndatoririle de obşte de peste zi şi noapte ale creştinului, adică rânduiala ce amare a rugăciunilor. De vreme ce cuprinde părţile cele mai de seamă ale celor şapte laude, însuşite şi săvârşite de timpuriu de Biserica Otodoxă, după cuvântul proorocului şi neântrecutului psalmist David: “De şapte ori pe zi te-am lăudat, pentru judecăţile dreptăţii tale” (Ps. 119).
Săvârşirea timpurie a celor şapte laude e întărită într-o tâlcuire a psalmului 118, pusă pe seama Sf. Ioan Gură de Aur, unde zice: “Toţi oamenii buni şi evlavioşi se roagă lui Dumnezeu de şapte ori pe zi; şi anume: mai întâi noaptea…după aceea dimineaţa…la ceasul al şaselea şi la ceasul al noulea…la apusul soarelui şi, la urmă, când ne duceam la somn; care (rugăciuni) alcătuiesc la un oc numărul şapte”.
Firul celor şapte laude, în pravila pe scurt, se vede în: psalmul 50 – rugăciunea de umilinţă cu care întâmpinăm miezul nopţii şi zorile deşteptării noastre din nou la viaţă si lucru – şi rugăciunea de luminarea minţii către Mântuitorul, din ceasul întâi; apoi, mărturisirea de credinţă sau crezul – testamentul pe scurt al oricărui creştin, rostit în pragul dimineţii; troparul ceasului al treilea, în care a avut loc sfătuirea pentru uciderea lui Hristos şi pogorârea Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli, şi troparul ceasului al şaselea, care ne aminteşte de înfricoşatele chinuri ale Mântuitorului: scuiparea şi batjocorirea, cununa de spini şi trestia în dreapta lui, răstignirea pe cruce; iar vremea de seară este înfăţişată prin minunate rugăciuni de nădejde în Sfânta Treime şi punerea sub ocrotirea de slavă a Maicii Domnului: “Cela ce în toată vremea…”, pentru ceasul al noulea, “Lumină lină…”, pentru slujba de seară, şi pentru următoarele, pentru mergerea către somn.
La locul cuvenit, s-au rânduit câteva rugăciuni de pomenire şi cercetarea cugetului, împreună cu rugăciunile neapărat trebuitoare pentru iertarea păcatelor.
PRAVILA PE SCURT
Să se ştie, că această pravilă pe scurt este un fel de pogorământ, adică un fel de scutire d erânduială pe larg a rugăciunilor, dar numai pentru împrejurările amintite mai sus.
Fiind scurtă şi ca să fie oricând l aîndemână, creştinul se cuvine s-o înveţe pe de rost.
Astfel, creştinul este îndatorat să-şi facă rânduiala pe larg de la iRugăciuni de zi şi de noapte; aceea fiind pravila de mijloc a oricărui credincios, cuvenită lui Dumnezeu pentru mântuirea sufletului.
Sunt împrejurări grele şi în afară de voinţă sau pricini deosebite: boală, călătorie, lucru necontenit, neputinţa de a avea la îndemână cartea de rugăciuni şi altele, când creştinul nu poate sau nu are răgazul răgazul trebuitor să se roage pe larg.
Pentru astfel de împrejurări şi pricini s-a aşezat aci pravila pe scurt. Ea acoperă îndatoririle de obşte de peste zi şi noapte ale creştinului, adică rânduiala ce amare a rugăciunilor. De vreme ce cuprinde părţile cele mai de seamă ale celor şapte laude, însuşite şi săvârşite de timpuriu de Biserica Otodoxă, după cuvântul proorocului şi neântrecutului psalmist David: “De şapte ori pe zi te-am lăudat, pentru judecăţile dreptăţii tale” (Ps. 119).
Săvârşirea timpurie a celor şapte laude e întărită într-o tâlcuire a psalmului 118, pusă pe seama Sf. Ioan Gură de Aur, unde zice: “Toţi oamenii buni şi evlavioşi se roagă lui Dumnezeu de şapte ori pe zi; şi anume: mai întâi noaptea…după aceea dimineaţa…la ceasul al şaselea şi la ceasul al noulea…la apusul soarelui şi, la urmă, când ne duceam la somn; care (rugăciuni) alcătuiesc la un oc numărul şapte”.
Firul celor şapte laude, în pravila pe scurt, se vede în: psalmul 50 – rugăciunea de umilinţă cu care întâmpinăm miezul nopţii şi zorile deşteptării noastre din nou la viaţă si lucru – şi rugăciunea de luminarea minţii către Mântuitorul, din ceasul întâi; apoi, mărturisirea de credinţă sau crezul – testamentul pe scurt al oricărui creştin, rostit în pragul dimineţii; troparul ceasului al treilea, în care a avut loc sfătuirea pentru uciderea lui Hristos şi pogorârea Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli, şi troparul ceasului al şaselea, care ne aminteşte de înfricoşatele chinuri ale Mântuitorului: scuiparea şi batjocorirea, cununa de spini şi trestia în dreapta lui, răstignirea pe cruce; iar vremea de seară este înfăţişată prin minunate rugăciuni de nădejde în Sfânta Treime şi punerea sub ocrotirea de slavă a Maicii Domnului: “Cela ce în toată vremea…”, pentru ceasul al noulea, “Lumină lină…”, pentru slujba de seară, şi pentru următoarele, pentru mergerea către somn.
La locul cuvenit, s-au rânduit câteva rugăciuni de pomenire şi cercetarea cugetului, împreună cu rugăciunile neapărat trebuitoare pentru iertarea păcatelor.
PRAVILA PE SCURT
Să se ştie, că această pravilă pe scurt este un fel de pogorământ, adică un fel de scutire d erânduială pe larg a rugăciunilor, dar numai pentru împrejurările amintite mai sus.
Fiind scurtă şi ca să fie oricând l aîndemână, creştinul se cuvine s-o înveţe pe de rost.
Astfel, creştinul este îndatorat să-şi facă rânduiala pe larg de la iRugăciuni de zi şi de noapte; aceea fiind pravila de mijloc a oricărui credincios, cuvenită lui Dumnezeu pentru mântuirea sufletului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu